Menu Sluiten

Een gezond voedingspatroon: we moeten terug naar de basis

In gesprek met Julie Wall:
Je bent al jaren bezig met diëtiek. Wat is daarin je achtergrond?

Ik ben gediplomeerd voedingsconsulent, erkend door de American Association of Drugless Practitioners en afgestudeerd aan het INN, het Institute of Integrative Nutrition. Het INN is baanbrekend leider in de holistische voedingsleer en de enige voedingsopleiding ter wereld die alle verschillende theorieën in de diëtiek integreert. Ik heb daar onderzoek gedaan onder leiding van diverse vooraanstaande deskundigen op het gebied van de natuurlijke gezondheid, zoals Deepak Chopra, dr. Andrew Weil, Annemarie Colbin, David Wolfe, Geneen Roth and Paul Pitchford. Voordat ik de overstap maakte naar voeding studeerde ik internationale en financiële bedrijfskunde aan de universiteit van Wisconson-Madison in de VS. Ik ben tien jaar in het bedrijfsleven werkzaam geweest voordat ik voedingsleer ging studeren.
Ik richt mij vooral op holistische voeding en welzijn. Sinds 2005 ben ik werkzaam in Amsterdam waar ik bedrijven adviseer op het gebied van welzijn en gezondheid. Ik organiseer workshops en geef voedingsadviezen aan individuen en groepen. Ik wil mensen inspireren en voorlichten bij het veranderen van hun diëten en bij het loslaten van oude eetpatronen. Ik help mensen om eenvoudige maar doeltreffende veranderingen in te passen in hun levensstijl. Ik stel met mijn cliënten een stappenplan op met het doel de gezondheid ingrijpend te verbeteren, het energieniveau te verhogen, meer te genieten van eten en als gevolg hiervan het zelfbewustzijn te vergroten.

Waarom heb je besloten je te gaan verdiepen in voeding?

Ik was een echte zoetekauw toen ik jonger was. Ik was dol op snoepjes, koekjes en allerhande zoetigheid. Ik hield me niet bezig met mijn voeding of gezondheid. Ik ben altijd nogal dun geweest en ik hoefde me er daarom ook niet mee bezig te houden. Pas in Nederland kwam mijn interesse. Ik had alsmaar last van schimmelinfecties. Het werd chronisch en irritant en het veroorzaakte ook nog het nodige ongemak. Ik ging van arts naar arts en van land naar land op zoek naar een behandeling. Alle behandelaars die ik bezocht boden me antibiotica aan of stuurden me naar huis met de mededeling dat ik geduld moest hebben en dat het vanzelf over zou gaan. Maar geduld is niet mijn sterkste kant. Ik was op dat moment onderzoeksanalist en ik besloot mijn vaardigheden te gebruiken om mijn eigen gezondheidsproblemen te onderzoeken en erachter te komen hoe ik mezelf zou kunnen helpen.
Ik vond enorm veel informatie op het internet. Zo kwam ik erachter dat ik candida albicans had, iets wat de artsen me niet verteld hadden. Ik ontdekte dat voeding een belangrijke rol speelt bij de genezing van dit structurele probleem en dat suiker de grootste boosdoener in de voeding is. Ik besloot mijn gezondheid in eigen hand te nemen en begon aan een anti-candidadieet, een zes weken durend dieet van suikervrije voeding. Het was een grote uitdaging om het snoep waar ik zo dol op was, te laten staan, maar ik was vastbesloten om mijn lichaam weer beter te maken.
Aan het einde van de zes weken had mijn lichaam zich ontdaan van de candida en had ik alle suiker uit mijn voeding verbannen. Na die periode merkte ik dat ik me nog nooit zo goed had gevoeld en het enige wat ik had gedaan was mijn voeding aanpassen! Ik vond het verbazingwekkend dat geen enkele arts me ooit gevraagd had naar mijn voedingsgewoontes. Tijdens mijn onderzoek leerde ik veel over voeding en genezing door middel van een dieet. Nadat ik mezelf genezen had van die schimmelinfectie, besloot ik verder te gaan met voeding en gezondheid om anderen met soortgelijke problemen te kunnen helpen.

Welk dieet beveel je aan?

Mijn aanpak, die ik heb geleerd op het instituut waar ik ben opgeleid, verschilt nogal van de meeste andere. Ik maak onderscheid tussen primaire en secundaire voeding. Als ik het heb over secundaire voeding bedoel ik o.a. fruit, groente, vlees, cakes, pasta, alcohol, snoep en kaas. Dus alles wat je in je mond stopt en wat we over het algemeen verstaan onder “voeding”. Primaire voedingsmiddelen daarentegen, voeden onze ziel. Gezonde relaties, werk dat ons voldoening geeft, regelmatige lichaamsbeweging en spiritualiteit zijn essentiële vormen van voeding. Als de “primaire voeding” in balans is, wordt de voeding die je eet van secundair belang.
Daarnaast geloof ik dat we allemaal zeer uniek zijn en daarom propageer ik het concept van bio-individualiteit. Dit concept gaat ervan uit dat ieder mens haar of zijn eigen voedings- en leefstijlbehoefte heeft.
Dus als de experts zeggen: “Zuivel is goed voor je”, of: “Vet is ongezond”, dan geldt dat niet voor iedereen. Wat goed is voor de een, is niet goed voor de ander en daarom mislukken veel diëten uiteindelijk. Het waarom is overduidelijk als je er goed over nadenkt: kinderen hebben andere gezondheidsbehoeften dan iemand die 65 jaar oud is, een atleet heeft een andere voedselbehoefte dan iemand die elke dag achter de pc werkt.

Maar wat moet je nu doen?

Vanwege alle tegenstrijdige dieet- en voedingsadviezen is het erg moeilijk om er achter te komen wat je moet eten. Er is niet één dieet dat geschikt is voor iedereen. Iedereen is een individu. Leeftijd, afstamming, seizoen, bloedgroep, het activiteitenniveau en de levensfase, hebben allemaal invloed op het voedsel dat je nodig hebt. Het gaat erom dat je leert luisteren naar je lichaam zodat je voortaan flexibel om kunt gaan met voeding.
Gebruikmakend van het principe van bio-individualiteit help ik cliënten bij het realiseren van positieve veranderingen die gebaseerd zijn op hun unieke behoeftes, leefstijl, persoonlijke voorkeur en achtergrond. In plaats van het voorschrijven van een standaardoplossing voor iedereen, gebruik ik een persoonlijke holistische benadering die gebaseerd is op individuele behoeftes.

Overgewicht is een groot probleem in de westerse wereld. Wat zou er moeten gebeuren?

Als ik het tovermiddel zou hebben voor dit probleem zou ik inmiddels miljonair zijn! Mijn visie op dit probleem is zeker niet traditioneel en sommigen zullen het misschien zelfs een beetje controversieel vinden. Ik geloof namelijk dat de grote voedingsmiddelenbedrijven een belangrijke rol spelen bij dit epidemische probleem. We eten steeds meer chemische, kunstmatige en bewerkte voedingsmiddelen. Vaak zijn ze gedenatureerd (dat is een proces, waarbij een eiwit zijn structuur verliest en inactief wordt, red.) waardoor het junkfood is geworden zonder voedingsstoffen. Door het gebrek aan voedingsstoffen in de voeding blijven we een hongergevoel houden omdat niet wordt voldaan aan de voedingsbehoeften van het lichaam. Vervolgens eten we meer van hetzelfde voedsel om onze honger te stillen, maar opnieuw wordt niet voldaan aan de behoefte. Natuurlijke, gezonde voeding is dus het allerbelangrijkste begin.

Wat doen de andere diëten dan fout?

De meeste diëten leggen de nadruk op calorieën, koolhydraten, proteïnen, beperkingen, puntensystemen en lijsten met goede en foute voedingsmiddelen. Ik geloof dat we bij zoiets fundamenteels als eten niet zozeer met berekening bezig zouden moeten zijn maar meer met intuïtie en flexibiliteit. Het moet leuk blijven om je gewicht onder controle te krijgen en je moet je niet alsmaar van alles en nog wat ontzeggen en alleen maar bezig zijn met discipline. Bovendien is gewichtsverlies slechts het topje van de ijsberg. Wanneer je de factoren die je gewicht verstoren er uitlicht en je voedings- en leefstijl op een holistische manier weer in evenwicht brengt, blijken ook andere aspecten van je gezondheid enorm te verbeteren, samen met het gewichtsverlies. Problemen, zoals gebrek aan energie, slaapproblemen, stemmingswisselingen, angst en depressie, menstruatieproblemen, dwangmatig en emotie-eten en spijsverteringsproblemen zijn daarvan enkele voorbeelden.
We moeten terug naar de basis. Eet voeding zonder etiketten: groente, bladgroente, volkorengraan, fruit, organisch vlees en water. Stop met zoeken naar de volgende dieethype of het beste “supervoedsel”, maar zorg dat je op de hoogte bent van wat gezond is en richt je op je innerlijk en luister naar je lichaam en zijn unieke behoeftes. Welzijn en gezondheid begint van binnen. Een gezond en uitgebalanceerd dieet ondersteunt emotioneel, mentaal en psychisch welzijn.
Er zijn oplossingen om lichamelijk gezond en zelfbewust te zijn. Het gaat niet om een dieet dat je niet vol kunt houden. Het gaat niet om hongeren en jezelf voedsel ontzeggen. Waar het wel om gaat is ontdekken welke voeding het beste past bij jou en om van je gezondheid en welzijn een belangrijk onderwerp te maken, zodat je je van binnen en buiten optimaal voelt.

Heb je wat tips?

Enkele tips om mee te beginnen:

  • Lees de etiketten! Weet wat je eet. Hoeveel E-nummers, kunstmatige smaakstoffen en chemicaliën eet je? Als er geen etiket is, hoe minder zorgen je je hoeft te maken.
  • Leer wat gezond en ongezond is. Als het direct van het land komt, geen etiket heeft en kan bederven, zit je goed.
  • Hou van jezelf. Vrije tijd nemen en jezelf verwennen is van groot belang. Als je om jezelf geeft, ga je jezelf beter behandelen.
  • Ga op zoek naar een andere vorm van voeding. We gebruiken voeding vaak als troost. Maar probeer eens een alternatief te zoeken, zoals bijvoorbeeld een vriend of vriendin bellen, vragen om een knuffel, je laten masseren of gaan wandelen.
  • Luister naar je lichaam. Je lichaam communiceert dagelijks met je; misschien moet je die boodschap alleen wat beter leren begrijpen.
  • Lichaamsbeweging. We hebben allemaal een hekel aan “bewegen”, maar werkelijk iedere vorm van bewegen draagt bij aan verbetering, zelfs schoonmaken.
  • Zoek een vorm van bewegen die je leuk vindt en doe het vaak.
  • Zoek steun. Als familie, vrienden, partners, collega’s of buren weten waar je mee worstelt, kunnen ze je steunen bij gezonde veranderingen in je leven.

Tekst: Julie Wall
Beeld: Anne Tjin

Juliewellness.com

Geplaatst in Overgewicht en ondergewicht