Menu Sluiten

Toch verhulde maatschappijkritiek?

Wie de afgelopen decennia romans uit China heeft gelezen, is bekend met de maatschappijkritiek die voorop stond in deze literatuur. Volgens de critici neemt Zhang als een van de eersten een andere positie in. Dat lijkt op het eerste gezicht te kloppen. Tien liefdes, aangekondigd als verhalen, is een verzameling sprookjes waarin de liefde centraal staat. De vraag die algauw naar voren kwam bij de leesgroep van zeven, zeven lezers die een boek kiezen en samen bespreken, was: Waarom heeft de uitgever gekozen voor dit ouder werk van de schrijfster? Had dit te maken met het feit dat Zhang in januari 2019 gastschrijfster van het Confusius instituut van de Universiteit Leiden? De gekozen verhalen zijn door de uitgever vertaald in samenwerking met dit instituut. De leesgroep vond het niveau van de verhalen vrij wisselend, een persoon stoorde zich eraan dat op de cover niet aangegeven was dat het om sprookjes gaat. De leeshouding was aanvankelijk gericht op het andere korte verhaal. Wat de groep opviel aan alle verhalen was de gewelddadige relatie tussen man en vrouw, tussen de ene partij en de andere. De liefdes in het boek zijn scheve liefdes, terwijl het verlangen van de vrouwen de romantische ‘chick lit’ liefde is. Vrouwen stellen niets voor in de verhalen. De onderdrukking van de vrouw lijkt een vanzelfsprekendheid, de man heeft weinig compassie. Maar gaan de verhalen ook echt om de man-vrouw verhouding, was de volgende vraag? Of duiden ze de maatschappijverhoudingen? De leden van de leesclub vermoedden na een lang gesprek dat van beide zaken sprake is. Zhang blijkt haar klassiekers uit de Chinese literatuur te kennen, vertelde een van de leden van de lezersgroep die de alom bekende episode ‘Aap verslaat de knekelgeest’ uit een in China zeer populaire zestiende-eeuwse roman ‘De bedevaart naar het Westen’ herkende in het verhaal waarin een vrouw haar botten ten dienste stelt van een kunstenaar.

Sommige verhalen, zo stelde de groep, leken het werk van iemand die op een schrijfcursus een opdracht kreeg en daar het beste van probeerde te maken. Algemeen werd dat gevoeld bij het eerste verhaal waar Vincent van Gogh en een zonnebloem de hoofdfiguren zijn. Maar ‘Een geest in de stad’, zo gaf de groep toe, toont het schrijverstalent van Zhang om een verrassend plot te bedenken. Nu is het dus hopen op vertaling van recenter werk.

De Leesgroep van Zeven


Tien liefdes, Zhang Yueran.
De Geus, 301 blz.

Geplaatst in Diverse